سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لیتیم در درمان رفتارهای ناهنجار

      اثر لیتیم در درمان رفتارهای ناهنجار

 

 به نظر می رسد تعداد زیادی از افراد جامعه از ضعف و ناتوانی ناشی از افسردگی و جنون رنج می برند.

عنصر لیتیم می تواند به درمان بسیاری از این افراد کمک کند. هر ساله پزشکان سراسر دنیا مقادیر زیادی لیتیم کربنات (Li2Co3 ) برای درمان این گونه بیماران تجویز می کنند.

    اگرچه تاکنون سازوکار عملکرد لیتیم به خوبی شناخته نشده است اما به نظر می رسد که یون لیتیم با تأثیر بر شیوه ی عکس العمل سلول های مغز به انتقال دهنده های عصبی  موجب آرامش اختلالات مغزی می شود. انتقال دهنده های عصبی گروهی از مولکول ها هستند که انتقال تحریک های عصبی را آسان می کنند.

    درواقع به نظر می رسد که یون لیتیم مانع از انجام یک چرخه ی پیچیده از واکنش ها در مغز می شود و به این ترتیب از انتقال دوباره یا تقویت تحریک های عصبی که به وسیله ی انتقال دهنده های عصبی و هورمونها به مغز می رسند جلوگیری می کند. بر اساس این نظریه رفتار هایی نظیر جنون یا افسردگی ناشی از فعالیت بیش از حد این چرخه است. از این رو لیتیم با جلوگیری از انجام این چرخه موجب می شود که فرد رفتاری مناسب و متعادل پیدا کند.

    مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد رفتارهای ناهنجار تا اندازه ی زیادی ناشی از تنظیم نامناسب انتقال دهنده های عصبی و هورمون هاست . برای نمونه بر اساس پژوهشی در فنلاند مقدار سروتونین در بدن اغلب تبهکاران خطرناک به ویژه آنهایی که به عمد حریق ایجاد می کنند از حد معمول کمتر است . سروتونین یک انتقال دهنده ی عصبی است . هم اکنون مطالعه روی لیتیم به عنوان دارویی برای درمان رفتارهای ناهجار ادامه دارد .


» نظر