سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الکتریسیته

         بررسی آثار الکتریسیته بر بدن انسان 

   بررسی آثار الکتریسیته بر بدن انسان از دو جنبه اهمیت دارد. نخست آنکه در بسیاری از موارد در اثر بی احتیاطی و یا حادثه های پیش بینی نشده افرادی در معرض شوک الکتریکی قرار می گیرند و دیگر اینکه برای برخی از بیماری ها می توان از شوک الکتریکی به عنوان یکی از راه های معالجه بهره جست.

    تجربه نشان داده است که آثار تخریبی با شدت جریان الکتریکی متناسب است نه با ولتاژ. شدت جریان الکتریکی هم  با ولتاژ نسبت مستقیم و با مقاومت الکتریکی نسبت عکس دارد.

در بیشتر موارد در حوادث برق گرفتگی تماس بدن با منبع ولتاژ کامل نیست و مقاومت الکتریکی زیاد منطقه ی تماس باعث می شود که شدت جریانی که شارش می کند بسیار کوچک باشد. ولی اگر شخصی بر زمین خیس و یا در آب ایستاده باشد و بین نقطه ای از بدن او با منبع ولتاژ تماس خوبی برقرار شود جریان نسبتاً زیادی از بدن او عبور خواهد کرد. در این صورت حتی اگر ولتاژ کم هم باشد جریان می تواند آنقدر زیاد باشد که موجب مرگ شود.اما اگر مقاومت الکتریکی منطقه ی تماس زیاد باشد و مثلاً شخصی بر پایه های عایق ایستاده باشد این خطر وجود ندارد. حتی در ولتاژ زیاد هم که جریان مقدار قابل ملاحظه ای پیدا می کند تنها در محل تماس که مقاومت الکتریکی زیاد است گرمای زیادی ایجاد می شود و سوختگی های سطحی پوستی روی خواهد داد.  

     دستگاه مرکزی اعصاب انسان در مقابل حادثه های الکتریکی بسیار آسیب پذیر است. اگر جریانی که در یک شوک الکتریکی از مغز می گذرد بزرگ باشد حتی ممکن است منجر به بیهوشی کامل و حتی در برخی موارد موجب فراموشی می شود. به طوری که بیمار زمان های قبل از وقوع حادثه را نیز به یاد نمی آورد.                

مرگ در اثر شوک الکتریکی معمولاً در اثر ایست قلبی یا تنفسی روی می دهد.     


» نظر